Mage-tarm
Gastrosektionens cykeltröja stod företag dyrt
Publicerad: 8 december 2021, 14:08
Den sponsrade cykeltröjan användes under Vätternrundan, där dessa cyklister också deltog.
Foto: Jeppe Gustafsson/Bildbyrån
Tre läkemedelsföretag har hittills fått böta 330 000 kronor för att i samband med Vätternrundan inte registrerat sin sponsring av en cykeltröja i Lifs samarbetsdatabas.
Tröjan togs fram på initiativ av gastrosektionen vid Södra Älvsborgs sjukhus i Borås i syfte att stödja Mag-tarmfonden. Landsvägscykling har blivit ett gemensamt intresse för många anställda vid sektionen och vid köp av tröjan stöttades fonden med 500 kronor per köpt tröja.
Tröjan sponsrades av flera företag vilket upptäcktes av Informationsgranskningsnämnden, IGN, vid läkemedelsindustrins branschorganisation, Lif.
Läs också: Regler för läkemedelsinformation lättas upp
Genom granskning av bilder i en Facebookgrupp av svettiga gastrosjukvårdsanställda i färd med att ta sig igenom Vätternrundan konstaterar IGN att åtminstone tre av de bolagslogotyper som syns på tröjorna inte motsvaras av registrerade samarbetsprojekt i Lifs databas.
Sålunda får Abbvie, Norgine och Ferring betala 110 000 kronor var, vilket är standardavgiften för normalgradsöverträdelser av läkemedelsbranschens etikregler.
Visserligen accepterade IGN en förklaring från Abbvie att deras logotyp satts på tröjan utan företagets vetskap. Men Abbvie fälls ändå då man enligt IGN bröt mot regelverket genom att inte registrera en donation som företaget gjort separat till Mag-tarmfonden.
Kommentarer
Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?
Klicka här!
Kommentarer publiceras efter granskning.