Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medicinsk teknik

Avhandling pekar på e-hälsans baksidor

Publicerad: 14 oktober 2014, 04:30

IT behöver inte alls göra vården billigare och mer effektiv. Ibland kan det bli precis tvärtom, visar en ny avhandling.


Jesper Petersson har i sin avhandling Geographies of eHealth: Studies of Healthcare at a Distance inom ämnet teknik- och vetenskapsstudier vid Göteborgs universitet studerat förväntningarna kring vård på distans. Han kommer bland annat fram till att det ofta rutinmässigt antas att e-hälsolösningar ska öka kvaliteten, effektiviteten och tillgängligheten.

Men i själva verket kan det vara tvärtom.

Exempelvis kan ambitionen att behålla patienter i primärvården för att inte använda specialistvårdens resurser i onödan leda till precis det.

– Om en primärvårdsläkare erbjuds alternativet att snabbt kunna ta direktkontakt med en sjukhusspecialist via datorn kan det vara frestande för läkaren att kontakta specialist vid minsta medicinska tveksamhet, säger Jesper Petersson i ett pressmedelande.

Avhandlingen ifrågasätter också den teknik som används för att övervaka patienters hälsa i det egna hemmet. Tanken är även här god: Det ska skapas hälsoekonomiska vinster och patientens frihet ska bli större. Men tekniken kan också användas för att samla information om patientens dagliga liv och i förlängningen ifrågasätta hens livsstil:

– Detta ger anledning att fundera över hur sådana lösningar egentligen ska användas och för vilka syften, säger Jesper Petersson i pressmeddelandet.

Han hoppas att avhandlingen kan bidra till att beslutsfattare inom hälso- och sjukvården förhåller sig mer kritiskt till ”teknikoptimistiska visioner om ett digitalt hälso- och sjukvårdslandskap utan gränser där informationen flödar fritt”.

– Det betyder inte att vara teknikpessimist utan att vara uppmärksam på alla de förändrade relationer som vård på distans kan ge upphov till och de konsekvenser sådana lösningar kan föra med sig i form av nya roller för såväl medborgaren som för hälso- och sjukvården. Det kan till exempel röra sig om ökade förväntningar på att patienter ska vara mer delaktiga i sin vård och förändrade ansvarfördelningar mellan sjuksköterskor och läkare, säger Jesper Petersson i pressmeddelandet.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev