Prehospital vård
Hjälp till livshotande skadad dröjde – ambulans åkte fel
Publicerad: 10 augusti 2023, 04:00
Stress och bristande kommunikation ledde till att en man inte fick hjälp i tid.
Foto: Mostphotos
Stress och bristande kommunikation mellan SOS Alarm och Sjukvårdens larmcentral ledde till att en ambulans inte hann fram till en olycka i Sörmland. En skadad man avled och nu lex Maria-anmäls händelsen.
Det var i oktober 2022 som SOS Alarm vidarekopplade ett samtal om en man som fått ett stort träd över sig utanför ett tätbebyggt område i Sörmland. Sjukvårdens larmcentral i Sörmland kunde inte ta samtalet, som i stället besvarades i Uppsala.
Ambulans larmades ut, men på grund av överrapportering av adressinformation mellan de inblandade aktörerna åkte ambulansen till fel adress. Därefter fortsatte försöken att kommunicera rätt adress under ”stressiga förhållanden”, enligt ett pressmeddelande från Region Sörmland.
När ambulansen till slut nådde rätt plats hade det hunnit gå 29 minuter sedan det första samtalet till SOS Alarm och mannens liv gick inte att rädda.
Händelsen har lex Maria-anmälts av Florim Delijaj, chefläkare i Region Sörmland. Denne uppger till Dagens Medicin att mannens skador var så allvarliga att förseningen troligen inte påverkade utgången.
En internutredning och en händelseanalys har identifierat en rad brister kring larmrutiner och kommunikation och åtgärder har tagits för liknande händelser ska undvikas, enligt pressmeddelandet.
Läs också: Uppgifter: Aisab tar över ambulansverksamhet i Stockholm