Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Prehospital vård

JO kritiserar Ivo – igen

Publicerad: 10 november 2014, 10:57

Den segdragna handläggningen av patientklagomål hos Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, är åter föremål för kritik från justitieombudsmannen, JO.


I minst tre fall tidigare har JO riktat kritik mot Ivo med anledning av den senare myndighetens långa handläggningstider vad det gäller patientklagomål. I två fall handlade det om nästan två år och i ett fall om ett år och sju månader.

Nu är det dags igen.

Den här gången gäller det ett klagomål som kom in till Socialstyrelsen i oktober 2012, flyttades över till Ivo i juni 2013 i samband med att myndigheten tog över tillsynsansvaret, och som fortfarande är öppet och utan handläggare.

Ivo försvarar handläggningstiden med att myndigheten dels fick ta över 2 300 klagomål från Socialstyrelsen, dels med att regeringen tillsatt en utredare som ska se över klagomålshanteringen.

JO skriver att myndigheten har förståelse för Ivos arbetsbelastning men det är ingenting som ursäktar den långsamma handläggningen.

Vad det gäller det aktuella ärendet är det anmärkningsvärt att det vid JO:s kontakt med Ivo den 22 oktober 2014 inte fanns någon handläggare utsedd och att det var oklart var ärendet hörde hemma organisatoriskt. Myndigheten förtjänar kritik för handläggningen.

Relaterat material

Statskontoret vill flytta klagomål på vården

Han ska utreda hanteringen av klagomål

Utredare ska syna hantering av klagomål

Statskontoret vill flytta patientklagomål

Ivo börjar få ordning på klagomålen

Ivo vill sålla klagomål med ändrad lag

Varje fall har lång väg att gå

Fler klagade förra året

Klagomålshögen dubbelt så stor

Hennes myndighet får ärva flera tusen ärenden

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev