Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Prehospital vård

Privata aktörer känner sig särbehandlade av Ivo

Publicerad: 9 februari 2015, 06:47

Det stämmer nog, kommenterar myndigheten.


I slutet av förra året lät Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, göra en kvantitativ undersökning om förtroendet för tillsynsmyndigheten hos bland andra politiker, tjänstemän och verksamhetschefer.

Totalt 627 personer intervjuades och även om förtroendet för Ivo-medarbetarnas kompetens i stort klassades som högt fanns det flera plumpar i protokollet. Hos alla olika intervjuade grupper stod bättre kommunikation och dialog högst upp på önskelistan och när de skulle skatta Ivo:s effektivitet fick myndigheten ett medelvärde på 4,8 på en tiogradig skala.

Ett annat område som stack ut var likabehandling. Verksamhetschefer inom den privata sektorn ansåg inte i lika stor utsträckning som personer i andra grupper att myndigheten behandlade alla lika och gav den medelbetyget 4,9. Motsvarande värde för verksamhetschefer inom den offentliga sektorn var 6,2 och det ska även finnas skriftliga kommentarer som tar upp skillnaden.

Behandlar ni privat och offentlig verksamhet olika?

– Både och kan man väl säga, vi funderar också på vad det där står för. Vi har en tillståndsprövning för privat verksamhet som vi inte har för alla delar av den offentliga verksamheten och vi har fått många signaler från privata utförare om att vi behöver bli effektivare och att de inte alltid förstår grunderna för tillstånden. Det är bara att konstatera att där har vi ett utvecklingsarbete, säger Anders Kandelin, kommunikationschef på Ivo, till Dagens Medicin.

Finns det några andra anledningar?

– Inte på rak arm. Men vi har dialogforum med både privata och offentliga aktörer och där tänkte vi ta upp den här undersökningen för att få hjälp att se vad som ligger bakom.

Medelvärdet på Ivo:s effektivitet var 4,8. Vilket betyg får den av dig?

– Det är första gången vi gör en sådan här förtroendemätning så det är bra för oss att veta var vi står. Det som tas upp som förbättringsområden har vi också identifierat och det är bara att konstatera att våra handläggningstider på enskildas klagomål och i andra ärendeslag har varit uppe för diskussion och har fått kritik.

Enskildas klagomål rör ju allmänheten, och den är inte tillfrågad i den här undersökningen.

– Ja, det stämmer. Jag tror att det är en generell bild. Om inte vi utreder saker och ting från allmänheten på ett snabbt sätt så kan det också drabba vården och omsorgen. De är ju med i kommuniceringen kring de här ärendena. Sedan tror jag också att man ibland får vänta för länge på återkoppling efter våra inspektioner. Vi ser det inte som alarmerande siffor på något sätt, men det sätter fingret på de förbättringsområden som vi har.

Jens Krey

Teamledare – nyheter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev