Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Prehospital vård

Rekordmånga ringde 112 i juli

Publicerad: 9 augusti 2021, 05:48

Samtalen till SOS Alarm var 10 procent fler i juli i år än juli 2020.

Foto: Johan Nilsson/TT

Rekordmånga ringer till SOS Alarm under sommaren.
– Det är som en nyårsafton fast varje dag, säger Anders Klarström, presstalesperson på SOS Alarm. Anställda vittnar om en pressad arbetsmiljö.


Ämnen i artikeln:

AkutsjukvårdAmbulanssjukvård

Den här sommaren har det varit mer än någonsin, enligt Anders Klarström. Normalt får SOS Alarm cirka 9 000 samtal per dygn. Men under sommaren har det kommit cirka 14 000 samtal per dygn.

I juli 2021 slogs rekordet med 10 procent fler samtal än det tidigare rekordåret juli 2020.

Samtidigt berättar anställda på SOS Alarm om en bristande arbetsmiljö, rapporterar SVT Nyheter. Ett tiotal medarbetare har sagt upp sig och flera är sjukskrivna, berättar anonyma medarbetare för SVT. 

Pressen på de anställda blir tuff när svarstiderna ökar, vilket de gjort under juni och juli, visar statistik som SVT tagit del av. Enligt avtalet med staten ska svarstiden inte överstiga åtta sekunder, men vissa dygn har den genomsnittliga svarstiden varit över 45 sekunder, berättar SVT. 

Många av samtalen till larmnumret är korrekta, som när folk är akut sjuka i covid-19. Pandemin har ökat samtalen. Att många hemestrar och råkar ut för olyckor och brott i Sverige ökar också mängden samtal. Men många samtal har också kommit fel.

– Extremt många ringer och det sätter vår personal i stress och press helt i onödan därför att folk ringer fel nummer. Det gör att värdefulla sekunder går åt för våra operatörer, och leder till att människor som verkligen behöver akut hjälp får svårare att komma fram, säger presstalesperson Anders Klarström.

En del av samtalen handlar om corona – men inte om akut sjukdom, utan om oro för corona.

– Mår man dåligt eller har frågor ska man ringa 1177 till sjukvården, inte till oss.

Falsklarmen kan också bero på att det brinner någonstans men luktar rök en bra bit från branden, där ingen fara råder. Då ringer många 112 i onödan. En tredjedel av alla samtal är fel.

– Folk ringer tyvärr till oss för att rapportera brott som inte är akuta när de egentligen borde ringa polisens nummer 114 14. Man ringer för att cykeln blivit stulen och säger att det var för lång kö till polisen.

En persons telefon larmade automatiskt när mannen ramlade av cykeln, berättar Anders Klarström.

– Ringer man av misstag till 112 och lägger på ska man absolut svara när vi ringer tillbaka. Annars blir det ett pågående ärende för oss.

Och så finns de riktigt tokiga samtalen.

– Man ringer och säger att man tappat passet. Eller nycklarna. Eller säger att mitt barn har röda prickar, vad ska jag göra? Eller att man har slut på pengar till taxi och undrar om man kan få åka ambulans. Jo, det är sant, sådant förekommer, och alldeles för ofta.

Anders Klarströms råd:

– Ring rätt nummer. Och ladda gärna hem SOS Alarm-appen till telefonen, då ser vi exakt var du ringer i från.

Jonas Fredén/TT

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

TT

redaktionen@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News