Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Prehospital vård

Trafikverket vill ha fler beredskapsflygplatser

Publicerad: 13 augusti 2021, 06:53

I dag finns ordinarie beredskapsflygplatser på tio platser i Sverige.

Foto: Johan Nilsson/TT

Trafikverket föreslår att antalet beredskapsflygplatser för bland annat ambulansflyg ska utökas från 10 till 22.


Ämnen i artikeln:

Ambulanssjukvård

Under pandemin har Trafikverket på uppdrag av regeringen sett över systemet med beredskapsflygplatser.

Nu föreslår myndigheten att antalet ordinarie sådana fördubblats.

Att regeringen gett Trafikverket i uppdrag att se över systemet antyder att den ser ett behov av utökad beredskap inför framtida kriser, säger Katarina Wigler, strategisk planerare på Trafikverket och den som leder uppdraget för myndighetens räkning.

– Vi har konstaterat att de tio ordinarie flygplatserna vi har i dag inte fyller behovet av beredskap, säger hon.

Regeringen har beslutat om 17 temporära beredskapsflygplatser under pandemin, men beslutet gäller enbart till den 13 september.

Läs också: Stort intresse bland piloter för ambulansflyg 

För att kunna förverkliga förslaget föreslår Trafikverket att anslaget utökas från 9,5 till 58 miljoner kronor.

– Den uppskattade kostnaden baseras på en kostnadsmodell som föreslås i översynsrapporten – inte den modell som används i dag till de 10 ordinarie och 17 temporära beredskapsflygplatserna, säger Katarina Wigler.

Beredskapssystemet finns för att kunna hantera samhällsviktiga transporter i händelse av kris.

– Det är svårt att säga hur behovet de facto kommer att se ut.

Men pandemin har visat att behovet av patientförflyttningar med ambulanshelikopter och ambulans­flygplan ökar i takt med att belastningen inom sjukvården ökar nationellt.

Därtill förekommer andra kriser, som exempelvis mark- och skogsbränder, under vilka behovet av flygtransporter plötsligt ökar.

Tanken är att de ordinarie flygplatserna ska ligga så nära ett akutsjukhus som möjligt. Flygplatserna ska kunna hantera de här akuta flygningarna även på tider när de inte har öppet för vanlig trafik.

– Flygplatserna finns ju där de finns och vi förslår inte att man bygger nya, säger Katarina Wigler.

Nästa steg för Trafikverket är att hantera den andra delen av uppdraget, som ska rapporteras senast den 11 november.

– Här ska vi bland annat titta på totalförsvarsaspekter, finansieringsaspekter, modeller med frivilliga avtal med mera, säger Katarina Wigler.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) framhåller att beredskapsflygplatserna har en viktig funktion genom att säkerställa att ambulansflyg, räddningsflyg och brandflyg kan landa.

”Vi fick i förra veckan in uppdraget och det bereds nu i regeringskansliet”, säger han i en skriftlig kommentar till TT.

Här föreslås flygplatserna finnas

I dag finns tio ordinarie beredskapsflygplatser: Gällivare, Luleå, Umeå, Åre-Östersund, Sundsvall-Timrå, Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, Visby, Ronneby och Malmö

 

Trafikverket föreslår nya ordinarie beredskapsflygplatser: Jönköping, Karlstad, Kiruna, Linköping-Malmen, Lycksele, Mora, Skavsta, Uppsala-Ärna, Örebro, Trollhättan-Vänersborg, Växjö och Kristianstad.

Källa: Trafikverket

Kommentera

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Ämnen i artikeln:

Ambulanssjukvård

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News