Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Psykiatri

Fel i reklam kostar 120 000

Publicerad: 3 augusti 2009, 13:34

Läkemedelsföretaget Lundbeck fälls för marknadsföringen av det antidepressiva läkemedlet Cipralex.


Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Detta sedan en konkurrent, Boehringer Ingelheim, anmält företaget till Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM.

Konkurrenten anmälde Lundbeck eftersom det, enligt konkurrenten, felaktigt åberopade en rapport från Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, i en annonstext. I annonsen påstod Lundbeck bland annat att  Cipralex är det moderna antidepressiva läkemedel mot depression som har den högsta sannolikheten för remission. Det konstaterar Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, i sin omfattande genomgång av läkemedel mot depression .

Enligt Boehringer Ingelheim ger annonsen intrycket av att Cipralex visat sig ge påtagligt bättre remissionseffekt, det vill säga förmåga till förbättring, än andra behandlingar. Boehringer Ingelheim påstår att det inte stämmer.

IGM ger nu Boehringer Ingelheim rätt och beslutar att Lundbeck har handlat i strid mot god sed på läkemedelsinformationens område. Felet ses som  allvarligt , varför Lundbeck nu tvingas betala 120 000 kronor, uppger nyhetsbrevet Pharma Online.

Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev