Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Psykiatri

Han varvar jourpass, journaler och smäktande arior

Publicerad: 15 september 2017, 13:45

Linus Börjesson ser sig själv lika mycket som läkare som operasångare.

Foto: Simon Hastegård/Bildbyrån

Linus Börjesson är ST-läkaren som ­varvar jobb på psyket med att sjunga Mozart och Händel på landets operascener.


Ämnen i artikeln:

Karriärsöndag
Jag spelar inte teater för mina patienter, men en yrkesroll är ju också en roll.

Just nu arbetar barytonsångaren heltid på psykkliniken vid Capio S:t Görans sjukhus i Stockholm, där han är ungefär halvvägs in i sin specialisttjänstgöring i psykiatri.

– Men jag söker sångjobb lite då och då också. Operabranschen är nästan helt frilansbaserad, så vi jobbar i perioder, säger Linus Börjesson.

Han gick ut läkarlinjen i Göteborg 2003. Tre år senare debuterade han i Verdis Rigoletto på Folk­operan i Stockholm. Sedan dess har det blivit roller i bland annat Carmen och Figaros Bröllop. Senast gestaltade han Ping, storkanslern vid Peking­hovet, i Puccinis Turandot på Kungliga Operan i Stockholm förra året.

– Jag gick på läkarlinjen först och började sedan utbilda mig inom sång. Men då var CSN-pengarna slut så jag jobbade jour och somrar för att klara mig, säger Linus Börjesson.

Att han hamnade inom psykiatrin var lite av en slump.

– Många säger att man fastnar för stället där man först vickade. I mitt fall gick jag en sångutbildning i Vadstena och där fanns ett gammalt hospital där man hade rätts­psykiatrisk vård. Så jag började där och gick jourer inne i Motala, säger han.

Sedan har karriären rullat på med både notställ och journaler. Vid  längre pauser mellan sång­upp­dragen har Linus Börjesson haft anställningar på bland annat Minutkliniken och inom Stockholms äldrepsykiatri. Någon risk för att tappa sin läkarkompetens ser han inte.

– Jag har aldrig varit borta från vården längre än en vanlig föräldraledighet i stöten. Det går att klämma in jour rätt ofta vid repetitioner. Man kan repa en hel dag och sedan kan det gå flera dagar när man repar scener där jag inte är med och då är jag ”ledig” och kan jobba jour, säger Linus Börjesson.

Han sjunger inte för patienter eller kollegor. Undantaget är någon personalfest där det blivit opera­karaoke. Fast han har ändå nytta av kunskaperna från operavärlden i mötet med patienter.

– Jag spelar inte teater för mina patienter, men en yrkesroll är ju också en roll. Jag är mycket medveten om hur jag framstår, till exempel hur jag använder rösten. Mina kunskaper i röstbehandling tror jag är en fördel till exempel när man behöver en lugna en person, säger Linus Börjesson.

Han ser sig själv lika mycket som läkare som operasångare, och trivs bra både på psyket och på scenen.

– Mina två yrken är väldigt olika, vilket gör att när jag jobbar på det ena stället så är jag på semester från det andra stället. Det är som att man använder olika delar av hjärnan. Som läkare är jag helt fokuserad på att hjälpa andra människor, det är ett intellektuellt yrke. Sjunga är mer känslosamt plus att det i princip bara handlar om mig, om att jag ska förmedla något, säger Linus Börjesson.

Vad blir nästa roll?

– Det är lite sekretess runt sådant, så jag kan inte säga något förrän det klart.

Men du kommer att begära tjänstledigt snart?

– Haha! I sångbranschen har man ofta ett eller två års framförhållning. Då är det förhoppningsvis inget bekymmer att göra upp med arbetsgivaren om man säger att man vill vara ledig nästa höst, säger Linus Börjesson.

Hör Linus Börjesson sjunga ”Laci Darem La Mano” ur Don Giovanni i klippet nedan.

Roller i ett urval:

■ Figaro i Le nozze di Figaro
■ Marullo/Ceprano i Rigoletto
■ Marcello i La Bohème
■ Masetto i Don Giovanni
■ Dancaïère i Carmen

Källa: www.linusborjesson.n.nu

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Karriärsöndag

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev