Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörelseorganen

Forskare slår larm om elsparkcyklar

Publicerad: 23 augusti 2021, 07:49

Skador på huvudet, i ansiktet på ben och armar är vanliga hos de som kommer till sjukhus efter olycka med elsparkcykel visar svensk forskning.

Foto: Getty Images

KIRURGVECKAN. Olyckor med elsparkcyklar kan orsaka svåra frakturer och inre blödningar, enligt en studie. Nu efterlyser forskare förbud mot nattliga åkturer.


Ämnen i artikeln:

AkutsjukvårdVästra GötalandsregionenGöteborgs universitetSahlgrenska universitetssjukhusetOrtopediKirurgveckan 2021

– Det här är ett växande problem som oroar mig. För en av våra patienter var tillståndet livshotande och det är bara en tidsfråga innan första dödsfallet sker där en elsparkcykel är inblandad, säger Ragnar Ang som är överläkare på traumavårdsenheten på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Han är medförfattare till studien som kom till efter att vårdpersonal på akutmottagningar i Västra Götalandsregionen mötte allt fler personer som skadats i samband med dessa nya fordon. Fynden, som Dagens Medicin till viss del uppmärksammat tidigare, presenteras som en poster på Kirurgveckan som i år sänds digitalt.

Forskarna, som är hemmahörande vid Göteborgs universitet, ville få en bättre bild av dessa skador samt vilken medicinsk vård patienterna behöver. 

Data för Västra Götalandsregionen hämtades från Transportstyrelsens olycksdatabas Strada. Man samlade även in uppgifter för patienter som uppsökte akutmottagningar vid Sahlgrenska och Mölndals sjukhus mellan maj och oktober i fjol. 

I studien ingick 127 patienter som råkat ut för olyckor med elsparkcyklar, och medelåldern låg på 28 år. De hade främst skador på huvudet och i ansiktet samt på armar och ben. Det handlade bland annat om utslagna tänder, blödningar innanför skallbenet och frakturer. 

– Vi ser många fall av svåra knäfrakturer som kräver komplicerad kirurgi och minst 4 till 6 månaders sjukskrivning. Eftersom man faller från stående höjd på en elsparkcykel och många gånger tar emot sig med knäna blir frakturen väldigt ful och svårläkt, säger Ragnar Ang och fortsätter:

– I vår studie uppgav patienterna att om inte elsparkcyklar funnits skulle de i stället ha tagit kollektivtrafik, taxi eller promenerat. Med andra ord handlar det om onödiga skador. 

Patienterna stod bland annat för 152 sjukhusbesök och 158 röntgenundersökningar. 15 personer behövde någon form av kirurgi.

Olyckorna med elsparkcyklar sätter ytterligare press på en redan ansträngd offentlig sjukvård, menar Ragnar Ang. I somras var det exempelvis 15 personer som under ett och samma ambulanspass kördes till Sahlgrenskas akut efter att de skadats på elsparkcyklar, berättar han.

Resultaten från studien talar för att olyckor främst skedde under fredagar och lördagar samt att alkohol var inblandat i mer än hälften av olycksfallen. 

Efter att restriktionerna för utelivet lättades i somras ökade fallen av skador som kopplas till elsparkcyklar, påpekar Ragnar Ang som efterlyser ett körförbud för fordonen under kvällar och nätter. Han menar att det skulle kunna förhindra 80 till 100 skador per månad. Nyligen införde Oslo ett förbud för elsparkcyklar nattetid. 

– Skadorna och kostnaderna som samhället får betala för dessa nya fordon överstiger till råge nyttan, säger Ragnar Ang. 

Har du själv testat en elsparkcykel?

– Nej, jag kommer aldrig att ställa mig på en sådan.

Patienterna i studien fick besvara enkäter och forskarna tog även del av deras journaler.

Maria Gustavsson

Reporter

maria.gustavsson@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News