Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Smärta

Allvarliga brister hos SOS Alarm

Publicerad: 11 november 2011, 15:23

Socialstyrelsen har fått in runt 50 anmälningar mot SOS Alarm, huvudsakligen angående felbedömningar vid behov av ambulans.


Av de klagomål som har kommit in mot SOS Alarm kan Socialstyrelsen konstatera att vissa av fallen har resulterat i vårdskador medan andra har inneburit risker. Klagomålen har framför allt gällt långa väntetider på ambulanser eller utebliven ambulans.

– En typisk brist vi har sett är att larmoperatören eller sjuksköterskan inte har förstått graden av allvar. Det rör sig om kommunikationsproblem, intervjumetodik och i vissa fall att man inte hittat adressen eller haft problem med kartan, säger Socialstyrelsens inspektör Maria Carlund i ett pressmeddelande.

Bakom granskningen ligger 45 anmälningar från privatpersoner, och 7 lex Maria-anmälningar sedan mitten av 2010. Här ingår också det uppmärksammande fallet när en 23-årig man dog i sitt hem i Stockholm i januari i år, efter att SOS Alarm låtit bli att skicka en ambulans till honom, trots upprepade uppringningar från den nödställde.

Socialstyrelsen har beslutat att SOS Alarm måste säkerställa att personalen har den kompetens som krävs, att rutiner för samverkan mellan yrkesgrupper och andra vårdgivare följs, samt att åtgärder som SOS Alarm redan vidtagit följs upp. En redovisning från SOS Alarm ska vara inne hos Socialstyrelsen senast den 15 januari.

PER LEANDER

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev