Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Smärta

Myter ett vådligt vårdproblem

Publicerad: 27 mars 2006, 11:58

AT-STÄMMAN. Sjukvårdens myter är många. Ortopeden Anders Sölveborn för korståg mot dem alla.


- Artros är inte förslitning, och lokal fettförbränning existerar inte, slår han fast.

Enligt Anders Sölveborn, som även är idrottsmedicinare och verksam vid lasarettet i Ystad, är mytbildning kring skador och sjukdomar ett reellt problem i vården. Den envisa myten om höftprotesens hållbarhet är ett sådant exempel, anser han.

- En rådande uppfattning är att höftproteser bara håller i tio år och sedan måste bytas. Det är fel. En studie som jag varit med på visar att 93 procent fungerar efter tio år.  Resultatet av den seglivade höftmyten har, enligt Anders Sölveborn, blivit att många yngre patienter inte får sina höfter utbytta eftersom de ändå måste göra om operationen om tio år.

- Helt i onödan går alltså människor i sina bästa år och har ont, säger han.

Höftmyten och många andra felaktigheter har engagerat Anders Sölveborn så till den grad att han också skrivit en bok om problemet. På eget förlag har han gett ut boken Dags att avliva myterna inom idrott, skador och rörelseapparaten. Under sin föreläsning på torsdagseftermiddagen valde han ut de exempel alla läkare bör känna till:

- Ett av dessa är att artros inte är förslitning. Det finns alltså inget samband mellan artros och exempelvis långdistanslöpning eller tungt arbete, konstaterar Anders Sölveborn.

Belastning stärker ledbrosket  När det gäller artros är sanningen snarare omvänd, hävdar Anders Sölveborn. Belastning förbättrar ledbrosket.

- Ett exempel är maratonlöpare som, i motsats till vad många hävdar, har utmärkta höfterleder.

En annan myt som bör krossas är, enligt Anders Sölveborn, den att hälseneinflammation är en inflammation. Så är inte fallet, anser han.

- Det är istället en läkningsprocess på avvägar. Fria nervändar och bindväv ger svullnad och smärta.

Han berättar att bästa boten för hälsenan och många andra tillstånd är universal. Fysisk aktivitet slår alla andra insatser och hjälper mot såväl artros som ryggont och för den delen också övervikt.

- 30 minuters daglig jogging kan alla klara. Det gäller bara att anpassa belastningen, säger Anders Sölveborn.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev