Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Smärta

Riksrevisionen riktar kritik mot HSAN och Socialstyrelsen

Publicerad: 30 november 2007, 12:14

Riksrevisionen kritiserar HSAN och Socialstyrelsen för att inte göra tillräckligt för dem som skadats inom sjukvården.


Patienter vet inte vart de ska vända sig för att anmäla en vårdskada och de som vänt sig till fel instans får inte hjälp att hitta rätt i systemet. Det konstaterar Riksrevisionen efter en granskning av hur Socialstyrelsen och Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, hanterar anmälningar av vårdskador.

– Informationen till patienter bör förbättras och felaktigt inkomna ärenden hänvisas rätt, säger riksrevisor Eva Lindström, enligt ett pressmeddelande.

Riskrevisionen påpekar också att Socialstyrelsen inte längre gör någon analys av patientanmälningar. Därmed kommer patienternas anmälningar inte till nytta i det förebyggande arbetet, anser Riksrevisionen.

– Här har Socialstyrelsen ett stort ansvar när den ska återföra kunskap från HSAN och patientnämnderna till hälso- och sjukvården, säger Eva Lindström.

Riksrevisionen rekommenderar också regeringen att förenkla dagens anmälningssystem genom att mildra kravet på att den som anmäler måste peka ut en viss person.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News