Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Urologi

Medicinföretag försöker pressa politiker via media

Publicerad: 15 Juli 2015, 10:10

Företaget Alexion som tillverkar den omdebatterade medicinen Soliris finansierar kampanjer för att föräldrar med sjuka barn ska framträda i media. Det rapporterar det kanadensiska mediebolaget CBC.


Enligt Canadian Broadcasting Coprporation, CBC, har läkemedelsbolaget Alexion i flera fall betalat PR-byråer för att uppvakta media med särskilt ömmande fall och hjälpa föräldrarna att formulera ett effektivt budskap. Enligt CBC är Alexion drivande och stöttar bildandet av patientföreningar för människor med aHUS och patienter med andra sällsynta sjukdomar runt om i världen.

Att läkemedelsbolag bidrar ekonomiskt till patientföreningar är inte ovanligt, men att lyfta fram sjuka barn i syfte att påverka politiska beslut är förkastligt, säger Jan Liliemark, rådgivande ledamot i landstingens expertgrupp NT-rådet till Sveriges Radios Ekoredaktion.

– Jag har ju själv arbetat i läkemedelsindustrin och vi använde enskilda patienter som vi fick ut i media och tyckte vi var framgångsrika. Men på det här systematiska och massiva sättet arbetade vi inte då. Och framförallt var det inte för att få igenom ohemult höga priser utan det var för att få igång en försäljning som man ändå ansåg vara motiverad.

Alexions svenske VD, Peter Rybäck, väljer att inte kommentera uppgifterna till Sveriges Radio.

– Jag kan inte kommentera det som inte sker i de länderna jag ansvarar för.

Här kan du se CBC dokumentär om det omdebatterade läkemedlet.

Rättelse: i artikeln stod det av misstag att tv-bolaget var CBS, när det skulle varit CBC.

Relaterat material

Sverige får kritik för Soliris-stopp

”Utpressningsliknande situation i fallet Soliris”

”Andra länder i Europa accepterar Soliris till jämförbart pris”

ELIN ROSLYNG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev