Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Urologi

Sajter ska få fler att be om behandling

Publicerad: 25 november 2003, 15:41

Du har ett problem, du är inte ensam och det finns en behandling. Det är budskapet när läkemedelsföretag skapar webbplatser om erektil dysfunktion. Men sajterna är också ett sätt att öka efterfrågan på impotensläkemedel.


I Sverige finns minst tre webbplatser om impotens, med nästan samma innehåll. Påkostade reklamkampanjer för några av dem har på senare år mött bland annat resenärerna i Stockholms tunnelbana. Bakom webbplatserna står tre olika läkemedelsbolag med var sitt läkemedel.  Själva produkten finns inte med på de delar av sajterna som vänder sig till allmänheten, eftersom sådan marknadsföring är otillåten. I stället utgörs innehållet av information om impotens, självtester och hänvisning till läkare. Men den som med några musklick tar sig till sajternas läkardel möts omedelbart av produktnamnen.  Webbplatserna riktar sig till män med erektil dysfunktion, och uppmanar dem att vända sig till sjukvården och be om behandling. Därmed ökar efterfrågan på företagens produkter.  Liknande sajter finns om en rad sjukdomar, där läkemedelsföretag har en receptbelagd produkt att marknadsföra. Ofta gäller det sjukdomar som många har utan att söka vård.  - Syftet med de här webbplatserna är inte att få patienter medvetna om ett produktnamn. I stället vill man skapa "disease awareness", sjukdomsinsikt, och tala om att det finns behandling, säger Jonas Södergren, vd på reklambyrån Heart, som är inriktad på hälsa och medicin.  Vill man få uppmärksamhet kring ett produktnamn finns det andra kanaler som är mer effektiva än internet.  - Allmänheten kan namnet på ett fåtal receptbelagda läkemedel, som fått status som ett slags mirakelpiller, som Prozac, Xenical eller Viagra. Men den effekten får man genom press, radio och tv, säger Jonas Södergren.  Läkemedelsbolaget Pfizer står bakom en av webbplatserna, impotenslinjen.com, som startades 2001. Företaget vill inte redogöra för några besökssiffror, men är nöjt med resultatet av webbsatsningen.  - Vi valde internet som kanal eftersom det är ett diskret sätt att söka information som passar män med de här problemen. De söker sig inte till patientföreningar, säger Petra Eurenius, informationsansvarig på Pfizer.  På impotenslinjen finns en lista över allmänläkare och urologer i olika delar av landet som män med impotensproblem uppmanas att vända sig till. Läkarna har fått en förfrågan från Pfizer om de vill stå med på listan, men de får ingen ersättning.  - För oss är det viktigt att webbplatsen är väl sedd av läkare. Vi hoppas att de ska rekommendera sina patienter att söka mer information där, säger Petra Eurenius.  Impotenslinjen hänvisar också till Akademiska sjukhusets sexologmottagning i Uppsala, som har ett särskilt 020-telefonnummer för telefonrådgivning. 020-numret betalas av Pfizer sedan hösten 1998.  - Det här är ett bra sätt för oss att nå ut, vi har själva ytterst begränsade resurser, säger Kerstin Fugl-Meyer, psykoterapeut på sexologmottagningen.  Telefonrådgivningen är öppen tre timmar fyra dagar i veckan, och varje pass svarar man på mellan fyra och tio samtal. Många av dem som ringer har hittat numret på impotenslinjen.com, men det finns också på sexologmottagningens hemsida.  Kerstin Fugl-Meyer ser inga problem med att telefonnumret finansieras av läkemedelsindustrin.  - Men helst skulle jag vilja att både den sexologiska vården och rådgivningen sköttes av landstingen, säger hon.  Jan-Erik Damber, professor i urologi vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, tror att webbplatserna om impotens fyller en funktion.  - Många undersökningar visar att det finns en stor grupp män som har de här problemen, men inte söker hjälp, säger han.  Jan-Erik Damber ser inga större problem med företagens information på webben, så länge den är korrekt och måttfull, och det tycker han att den är.  - Det är vanligt att patienter söker information på internet, framför allt de yngre som är födda på 40- och 50-talen. Om det får folk som behöver hjälp att våga söka sig till vården, så tycker jag att det är bra. Men naturligtvis kan man diskutera vem som ska finansiera informationen, säger han.  Länkar:  www.karleksinfo.nu (Eli Lilly som säljer Cialis)  www.impotenslinjen.com (Pfizer, Viagra)  www.impotens.com (Pharmacia, numera Pfizer, Caverject)

Cecilia Bohlin

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev