Under denna utbildning får du lära dig att hantera besvärliga personer och konflikter. Du får konkreta verktyg för att bemöta besvärliga personer och härskartekniker, förebygga konflikter, ta svåra samtal och hantera klagomål. Du får även lära dig metoder för att kunna träna upp ditt ”mentala immunförsvar” och kunna ta kloka beslut i pressade situationer. Kursen syftar till att du ska förbättra möten och relationer med patienter och kollegor.
DU FÅR LÄRA DIG:
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla inom vården som upplever mycket friktion och konfliktladdade möten i sin vardagliga yrkesroll, såväl internt som vid patientkontakter.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att få en ökad förståelse för konfliktens dynamik, insikter om sig själv och konkreta metoder för att kunna förebygga och hantera konflikter bättre.
09.00 Välkomnande och introduktion
09.15 Skillnader mellan oenighet och konflikt
10.20 Kaffe
10.40 Att sätta gränser
Under detta pass får du lära dig hur du kan säga ”nej”, ta ställning, sätta gränser och skydda dig utan att förlora kontrollen över dig själv eller bli överkörd av motparten.
12.00 Lunch
13.00 Konsten att kunna ta kloka beslut i pressade situationer
När du upplever hög stress får du svårare att fungera och ta bra beslut. Här får du lära dig om några vanliga misstag som lätt kan förvärra läget och några taktiska grepp som är värdefulla i syfte att dämpa konflikten och skydda dig själv från att råka illa ut.
14.00 Kommunikativ fingertoppskänsla vid negativa besked
Att lämna negativa besked eller ge feedback kan vara minerad mark och känsligt för bägge parter. Här får du med dig några viktiga byggstenar för att minska friktionen och underlätta samtalet.
15.00 Fika
15.20 Så kan du träna upp ditt mentala immunförsvar
Vi kommunicerar och presterar på samma nivå som vårt mentala tillstånd. Här får du lära dig hur du kan träna upp din mentala styrka i syfte att både få ökad självkontroll och stå pall för yttre påfrestningar.
16.30–17.00 Sammanfattning/ Tid för frågor / Avslut