Få hela storyn
Starta din prenumeration
Denna utbildning handlar om hur du kan uppnå högre behandlingsföljsamhet med dina patienter och i din verksamhet. Med utgångspunkt i aktuell forskning får du lära dig vilka samtalsmetoder och samtalsfärdigheter som är effektiva och hur du i praktiken kan använda dessa. Vi går även igenom hur du undviker vanliga fällor i samtal med lågmotiverade patienter, skapar uppföljningsrutiner, mäter behandlingsföljsamhet och tar fram en konkret handlingsplan för din verksamhet.
När patienter inte utför de förändringar som krävs för vissa ingrepp eller behandlingar tar detta tid från läkare och sjuksköterskor. Det skapar slöseri med resurser och tid, tid som hade gynnat andra patienter.
Forskning visar att det är stor skillnad mellan hur läkare betygsätter sitt eget bemötande i jämförelse med hur patienter bedömer bemötandet. Hur patienterna bedömer mötet påverkar i sin tur deras inställning till behandling. Vid många medicinska behandlingar krävs livsstilsförändringar av patienten för att uppnå goda resultat.
Under den här heldagsutbildningen får du lära dig hur du genom samtalsfärdigheter och god metodik kan uppnå högre behandlingsföljsamhet i din verksamhet.
DU FÅR LÄRA DIG:
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal samt verksamhetutvecklare och HR.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
09.00 Välkomnande och introduktion
09.15 Hur samtal kan påverka behandlingsutfall
10.15 Kaffe
10.30 Effektiv samtalsmetodik
12.00-13.00 Lunch
13.00 Implementering av rutiner i verksamheten för högre grad av behandlingsföljsamhet
14.30 Fika
14.45 Vikten av uppföljning
15.00 Kaffe
15.15 Konkret handlingsplan
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut