Den här sajten är bara till för dig som arbetar i hälso- och sjukvården.

  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kontakt
  • Tipsa oss!
  • Lediga jobb
  • Logga in

5 mars 2019

Attrahera och behålla de bästa talangerna

Denna utbildning handlar om hur du kan arbeta strategiskt och metodiskt för att attrahera och behålla de bästa medarbetarna genom ett strukturerat employer brandning-arbete. Du får lära dig hur du når dina kandidater, vad de attraheras av och hur du genom att göra en mappning av medarbetarresan kan ta fram en attraktions- och engagemangsplan.

För att säkerställa att ni har rätt medarbetare, ett starkt engagemang och att ni behåller dem bör ni arbeta professionellt med ert arbetsgivarvarumärke. Rätt medarbetare är avgörande för att nå sina mål och få verksamheten att fungera. Och lika viktigt som att attrahera medarbetare är det att engagera och utveckla de befintliga så att de stannar och vill vara ambassadörer för verksamheten. 

En av hörnstenarna i att vara en attraktiv arbetsgivare är medarbetarnas stolthet och ambassadörskap, som tillsammans med den externa kommunikationen och imagen skapar arbetsgivarvarumärket. Och huruvida man lyckas beror på medarbetarens hela upplevelse av sin arbetsplats, från första mötet, via rekryteringsprocessen, introduktionen och livet på arbetsplatsen till att man slutar och går vidare. Denna ”resa” genom verksamheten kallar vi - medarbetarresan. 

Välkommen till en heldagsutbildning som ger dig strategierna, metoderna och verktygen för att lyckas med er externa och intern employer branding.

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Vad som gör att du attraherar och behåller medarbetare
  • Hur du hittar och identifierar era målgrupper
  • Att lyfta fram era försäljningsargument som arbetsgivare, syftet med att arbeta hos er och det unika med er arbetsplats
  • Hur du gör en mappning av medarbetarresan och identifierar era kandidaters och medarbetares alla kontakter med er som arbetsgivare och därigenom tydliggör era viktigaste utmaningar
  • Att planlägga upplevelsen för medarbetarresan som gör att ni kan utveckla och behålla talangerna.
  • Hur du följer upp och mäter er upplevelsen genom medarbetarresan
  • Att skapa en plan för att attrahera och behålla de bästa medarbetarna

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

  • Verksamhetschefer
  • HR-chefer och HR-specialister
  • Kommunikatörer

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Kunskap och inspiration i hur du kan arbeta strategiskt och taktiskt med ditt arbetsgivarvarumärke
  • Kunskap i vad som attraherar och gör att du behåller talangerna

  • Kunskap och förståelse för hur du arbetar med employer branding, medarbetarresan och medarbetarupplevelsen
  • Kunskaper i hur du gör en mappning av medarbetarresan och hur den kan ligga till grund för att attrahera rätt talanger och skapa ambassadörer av befintliga
  • Plan för hur du kan ta nästa steg i din verksamhet


PROGRAM:

09.00–09.30 Välkommen och introduktion
– Presentation av deltagarna
– Introduktion till dagen

– Mål och syfte

 09.30–10.15 Employer Branding, Medarbetarresan och Medarbetarupplevelsen
– Introduktion till begreppen

– Trender

– Case från privat och offentlig sektor

10.15–10.30 Kaffe

10.30-11.15 Talanger och Employer Value Proposition (EVP) 
– Generation ”connected” – vad som gör att du attraherar och behåller dagens talanger

– Hur du identifierar dina målgrupper på talangmarknaden
 
– Försäljningsargument som arbetsgivare

– Positionering på arbetsmarknaden

11.15-12.00 Övning – att identifiera syftet med att arbeta i din verksamhet och de unika med arbetsplatsen
– Du får öva på att ta fram ett EVP, medarbetarerbjudande

12.00–13.00 Lunch

13.00–14.30 Medarbetarupplevelsen och mappning av medarbetarresan
– Introduktion till begreppen

– Hur du kan kvalitetssäkra medarbetarupplevelsen

– Case

– Övning – du får öva på att ta fram ditt företags medarbetarresa genom att göra en EJM (employee journey mapping) där du identifierar olika faser, kanaler och kontaktpunkter.

14.30–14.45 Kaffe

14.45–15.15 Övning - vilka talangutmaningar har din organisation?
– Här får du hjälp med att definiera ditt företags utmaningar utifrån medarbetarresan

15.15–16.00 Hur du kan skapar en plan för att attrahera och behålla talangerna 
– Bli bättre på att attrahera och behålla de bästa medarbetarna

– Hur du kan mäta medarbetarupplevelsen

16.00-16.30 Tips och råd för att lyckas den egna verksamheten
 
– Sammanfattning av dagen och frågor


 

KURSINFORMATION

Datum: 3 september 2019

Tid: 09.00-16.30

Plats: Saturnus Konferens, Hornsgatan 15, Stockholm

Pris: 7 900 exkl. moms

Har du frågor, kontakta: 
Madeleine Anderberg
madeleine.anderberg
@bbm.bonnier.se

073 558 66 27

KURSLEDARE

Fredrik Stranne
Fredrik Stranne är vd och Senior Adviser inom employer branding och employee engagement på kommunikationsbyrån Coreworkers. Fredrik är beteendevetare i grunden och har varit HR-chef och Head of Employer Branding på Arla Foods. Han är en pionjär inom området och var redan 2001 forskarstipendiat på Wharton School Of Business i Philadelphia inom Talent Management och Employer Branding. De senaste 12 åren har Fredrik hjälpt över 100 privata och offentliga verksamheter i Sverige med strategisk, taktisk och operativ employer branding, bland annat Akademiska Sjukhuset, IKEA, Göteborgs Stad, King, SEB, Lantmännen, Trollhättans Kommun, PwC, Regeringskansliet, Svenska Spel, Axfood, IKANO, Telia Company, Sveriges Radio, SVT, H&M, Region Skåne, Atlas Copco, Cramo, DLA Piper, Stena Koncernen, Stockholms Stad och Preem.

Alla utbildningar

Nyheter från startsidan

Senaste numret av Dagens Medicin – här finns det digitalt

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

TIPSA REDAKTIONEN!

Har du nyhetstips? Mejla oss:

redaktionen@dagensmedicin.se

Eller ring tel: 08-409 320 40

Nyhets- och redaktionschef:
Katarina Ekspong 072-252 14 80

Teamledare nyheter:
Jens Krey 070-735 16 61
Sara Heyman 073-558 66 71

Vill du tipsa oss krypterat och säkert? Klicka här!

Nyhetsbrev

Vill du ta del av våra nyhetsbrev?

Klicka här!

Sök i vår databas!