Få hela storyn
Starta din prenumeration
Denna utbildning ger dig heltäckande kunskaper i upphandlingslagstiftningen och verktyg för att tillämpa den i praktiken med effektiva och korrekta processer. Vi går igenom alla steg i en upphandling – från planering och annonsering till kontraktsskrivning, genomförande och uppföljning. Du får lära dig hur du ska skriva avtal, hantera ramavtal, tröskelvärden, använda direktupphandling och möjligheterna till rättsliga åtgärder.
UTBILDNINGENS MOMENT:
1. Grunderna i Lagen om offentlig upphandling, LOU
Den EU-rättsliga bakgrunden till den svenska upphandlingslagstiftningen, de fyra svenska upphandlingslagarna, LOU, LUF, LUK, och LUFS, samt vilka undantag som finns från upphandlingslagstiftningen, till exempel direktupphandlingsgränser.
2. Hur en upphandling ska gå till
Kraven på annonsering, vilka anbudsfrister som gäller och hur upphandlingsdokumenten ska vara utformade.
3. Vilka krav som går att ställa på leverantörer
Vi går igenom vilka kvalificeringskrav som kan ställas på leverantörer – allt från ekonomisk och finansiell ställning och teknisk kapacitet till hållbarhetskrav avseende miljö, sociala villkor och arbetsrätt. Vi går även igenom leverantörernas möjlighet till egenförsäkran, uteslutningsgrunderna och leverantörernas möjligheter till självrättelse.
4. Krav i upphandlingen och möjligheten att förhandla
Innebörden av olika tilldelningskriterier som används för att fastställa vilket anbud som är det bästa, som till exempel golvpriser, takpriser och onormalt låga anbud är en del av utvärderingsprocessen för att fastställa bästa anbudet. Här går vi även igenom hur du kan arbeta med förhandlingar i en upphandling, och vad du inte har möjlighet att förhandla om.
5. Regler för intern upphandling, kommunal avtalssamverkan, ramavtal och inköpscentraler
Vi går igenom regelverket för vilka tjänster som inte behöver upphandlas, vilka som kan genomföras tillsammans med andra upphandlande myndigheter och hur du kan använda egna ramavtal eller ramavtal tecknade av inköpscentraler.
6. Möjligheter att ta till rättsliga åtgärder
Möjligheterna för leverantörer som anser sig vara felbehandlade att agera rättsligt.
7. Att ändra i ingångna avtal, byta leverantörer och avtalsuppföljning
Vi går igenom bestämmelserna som tillkom 2017 om ändringar av ingångna avtal och byte av leverantör, samt om avtalsuppföljning bidrar till en mer välfungerande offentlig upphandling.
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Upphandlare, politiker och jurister och andra som kommer i kontakt med bestämmelserna i LOU och som behöver ha kunskap om grunderna i regelverket för att kunna fatta väl förankrade beslut om såväl anbudsgivning och om genomförandet av offentliga upphandlingar och olika former av uppföljningar.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
Dag 1
09.00 Den upphandlingsrättsliga lagstiftningen
Inledande pass om bakgrunden till och de övergripande delarna i den upphandlingsrättsliga lagstiftningen:
10.15 Kaffe
10.30 Upphandlingsförfaranden och upphandlingsdokument
Vi går igenom hur upphandlingsförfaranden ska gå till och vilka dokument som krävs:
14.45 Krav på föremålet för upphandlingen och förhandlingar
16.30-17.00 Sammanfattning/ Tid för frågor / Avslut
Dag 2
09.00 Hållbar upphandling
Vi går igenom vilka hållbarhetskrav som man kan ställa i samband med upphandling:
10.15 Kaffe
10.30 Avtalssamverkan och ramavtal
12.00 Lunch
13.00 Rättsmedlen och praxis
Vi går igenom vilka möjligheter som finns att ta till rättsliga åtgärder inom offentlig upphandling:
14.30 Kaffe
14.45 Avtalsändringar och uppföljning
15.30-16.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut