Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

App ger smidig inställning av adhd-läkemedel

Publicerad: 30 September 2020, 11:25

Foto: Getty Images (montage)

För familjer med barn som behöver adhd-läkemedel väntar många tidskrävande vårdmöten. I Region Gävleborg ersätts dessa med mätningar hemma via en app som nu belönas med Guldpillret.


Ämnen i artikeln:

Region GävleborgAdhdLäkemedel

Inom barn- och ungdomspsykiatrin är det ett känt problem att inställningen av centralstimulerande adhd-läkemedel är en tidsödande process, som kräver mycket av både familjerna och vårdpersonalen.

Med hjälp av en ny app kan familjerna minska antalet fysiska möten, men ändå få tydlig återkoppling och stöd.

– Det var en 16-årig tjej som kläckte idén att vi borde kunna registrera data via en app i stället för vid möten, säger Måns Lööf, legitimerad sjuksköterska och digital vårdutvecklare vid Region Gävleborg.

Patrik Borneson, grundare för Medilevel AB, berättar att Måns Lööf kom med en skiss på en servett av vad en sådan app skulle kunna innehålla.

– På vårt företag hade vi ingen kunskap om medicininsättning men vi är bra på användarvänlighet. Vi började utmana Måns och hans kollegor om vad som behövde ingå i appen och som enkelt och säkert kunde mätas i hemmet, säger han.

I appen HIPR – som ska uttalas ”hajper” med en blinkning åt begreppet hyper som är en del av adhd-diagnosen – ingår måtten blodtryck och puls, som patienterna mäter varje dag och registrerar i sin mobil-app.

Där fyller de även i om de har tagit sin medicin och hur den fungerar.

Bild 1/1  

Vårdpersonal kan sedan logga in via en websida och följa patienternas värden.

Bild 1/1  

– Om patienten har biverkningar kan jag styra så att insättningen går lite långsammare, eller tvärtom snabba upp insättningen, om behandlingen verkar fungera väl. Det är viktigt att vi inom vården följer upp hur alla de läkemedel som skrivs ut fungerar, säger Måns Lööf.

Fördelar han lyfter är att det är tryggt för familjerna och samtidigt tidsbesparande, eftersom de slipper ta sig till möten som innebär att barn och föräldrar missar skola och arbete. Men även vårdpersonalen spar tid.

– Appen passar inte alla och är ingen ersättning för fysiska möten, utan ett komplement. Hos oss – beroende på sjuksköterska – använder mellan 40 och 60 procent av patienterna appen i samband med insättning av medicin. Det gör att vi kan lägga mer tid på de patienter som behöver oss, säger han.

Måns Lööfs tips till andra som ser ett vårdbehov som skulle kunna mötas med en digital lösning är enkelhet.

– Ska man tälja till en pinne så behövs en enkel pennkniv, men många digitala lösningar innehåller en massa onödiga funktioner och så står man istället där med en 6 kilo tung schweizisk armékniv, exemplifierar han.

Att utveckla medicinsk teknik kräver att produkten är säker och motsvarar gällande lagar och regler. Patrik Borneson lyfter också att det kräver tålamod, eftersom utvecklingsprocesserna inom regionen med många beslutsled tar tid.

– Med det sagt, är det positivt att det finns en tröghet i systemet, då det handlar om skattepengar, men också för att lösningarna blir bättre när det får ta tid och alla får ställa sina frågor, säger han.

Lösningen får nu utmärkelsen Guldpillret, vilket offentliggörs i dag, den 30 september, vid ett webbinarium. Priset instiftades 2010 av Läkemedelsförsäkringen och delas ut i samarbete med Dagens Medicin.

Vad betyder då ett sådant här erkännande?
– Det är jättekul! säger Patrik Borneson.

Måns Lööf håller med:

– Jag blev superlycklig! Och jag vill lyfta att utan chefer och ledning i regionen som förstår vikten av digital innovation och som trodde på idén, hade appen inte blivit av.

Lotta Fredholm

Reporter

Lotta.fredholm@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev