Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Gnissel i Gävleborgs triagemotor

Publicerad: 18 maj 2022, 14:45

”Vi har förlorat en del sjuksköterskor”, sa Rebeca Carlander, rådgivningssjuksköterska på 1177 Vårdguiden, om införandet av triagemotorn som är en del av Min vård Gävleborg.

Foto: Skärmdump

Införandet av triagemotorn har inte varit en dans på rosor. Det framgick när Region Gävleborg berättade om den och Min vård Gävleborg under flera föreläsningar på Vitalis.


Ämnen i artikeln:

Region GävleborgDigital vårdVitalisToppnyheter Sjuksköterska

– Vi har förlorat en del sjuksköterskor, sa Rebeca Carlander, rådgivningssjuksköterska på 1177 Vårdguiden på telefon och en del av Region Gävleborgs triageoptimeringsgrupp. 

Det hon pratar om är den triagemotor som är en del av satsningen Min vård Gävleborg och som sedan en tid tillbaka bland annat används vid så kallad assisterad triage hos 1177 Vårdguiden. Äldre sjuksköterskor tenderar att var något mer skeptiska till triagemotorn och det finns en utmaning med att skapa tilltro till systemet, fortsätter hon.

Enligt Rebeca Carlander är ändå triagemotorn bättre än det rådgivningsstöd som tidigare använts då telefonsjuksköterskan även får använda sin kliniska erfarenhet när hen klickar sig fram i systemet utifrån de svar den inringande patienten lämnar. Och om utfallet blir att patienten ska hänvisas till akuten kan sjuksköterskorna där se hur triageringen gått till, klick för klick. Risken att bedömningen ifrågasätts blir därmed mindre.

– Vi blir kollegor och inte motståndare.

Samtidigt har ju kollegor på telefonrådgivningen slutat, konstaterar Rebeca Carlander.

Simon Nilsson, utvecklingschef för hälso- och sjukvården i Region Gävleborg, tillstår vidare att det kanske hade varit bättre att börja med triagemotorn i primärvårdens telefonrådgivning där de traditionella utfallen i princip har varit begränsade till återbesökstider på hälsocentralerna.

Under dagen svarade Simon Nilsson också på delar av den kritik som förts fram, bland annat från Gästrike Hälsinge läkarförening, om att Min vård Gävleborg skapar helt nya förväntningar på läkares tillgänglighet under jourtid. Detta då såväl sjukshusspecialister som allmänläkare förväntas vara tillgängliga för olika typer av patientsamtal efter triagering i Min vård Gävleborgs app eller hemsida.

Att till en början bara ha den möjligheten under dagtid hade, enligt Simon Nilsson blivit fel. Eftersom ett möjligt utfall är bedömning inom åtta timmar hade det gjort att tjänsten bara skulle kunna var i gång mellan åtta och nio på morgonen, förklarar han.

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! 

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Jens Krey

Reporter

jens.krey@dagensmedicin.se

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev