Digitalisering
Nu inför Västerbotten digital vårdtjänst
Publicerad: 20 oktober 2021, 14:31
Med hjälp av bank-id kan Västerbottens invånare nu chatta med vården 365 dagar om året.
Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån
Region Västerbotten lanserar nu vårdchatten Hälsodigitalen.
Ämnen i artikeln:
Region VästerbottenTanken är att tjänsten ska öka tillgängligheten och förenkla för invånarna att komma i kontakt med vården.
Via tjänsten, som nås med bank-id ,ska patienten via en AI-baserad chatt svara på frågor om sina besvär. Utifrån svaren kan patienten få egenvårdsråd, bli hänvisad till akutvård eller erbjuden att chatta med en sjuksköterska.
Läs också: AI-triagering utan ansvar
Bakom tjänsten står hälsoteknikföretaget Plattform24.
– Vi har haft ett väldigt produktivt samarbete med Platform24 och det känns fantastiskt bra att kunna presentera en lösning som både ökar tillgängligheten för invånarna i vår region och bidrar till en god och nära vård, säger Anders Wink, projektledare på ehälsa Västerbotten i ett pressmeddelande.
Kommentarer
Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?
Kommentarer publiceras efter granskning.