Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Nu inför Västerbotten digital vårdtjänst

Publicerad: 20 oktober 2021, 14:31

Med hjälp av bank-id kan Västerbottens invånare nu chatta med vården 365 dagar om året.

Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån

Region Västerbotten lanserar nu vårdchatten Hälsodigitalen.


Ämnen i artikeln:

Region Västerbotten

Tanken är att tjänsten ska öka tillgängligheten och förenkla för invånarna att komma i kontakt med vården.

Via tjänsten, som nås med bank-id ,ska patienten via en AI-baserad chatt svara på frågor om sina besvär. Utifrån svaren kan patienten få egenvårdsråd, bli hänvisad till akutvård eller erbjuden att chatta med en sjuksköterska.

Läs också: AI-triagering utan ansvar

Bakom tjänsten står hälsoteknikföretaget Plattform24. 

– Vi har haft ett väldigt produktivt samarbete med Platform24 och det känns fantastiskt bra att kunna presentera en lösning som både ökar tillgängligheten för invånarna i vår region och bidrar till en god och nära vård, säger Anders Wink, projektledare på ehälsa Västerbotten i ett pressmeddelande. 

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!  

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

 

 

 

 

Malin Wernström

Reporter

malin.wernstrom@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Region Västerbotten

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev