Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag11.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Trasslande telefoni blev lex Maria-ärende

Publicerad: 5 augusti 2014, 09:35

Sårbarheten när teknik strular blir allt större. Det är en förklaring till att telefoniproblem i Gislaved lett till en lex Maria.


Gislaveds kommun har under en tid haft problem med kortare driftsavbrott för telefonin. Och i mitten av juli blev det särskilt besvärligt, med ett avbrott som varade i över två dygn, inklusive större delen av en helg. Det resulterade i att den medicinskt ansvarig sjuksköterskan upprättade en lex Maria-anmälan. Såvitt Monica Svensson, förvaltningschef på socialförvaltningen, vet är det första gången som just telefoniproblem blir ett lex Maria-ärende i kommunen.

– Under mina fem år har vi aldrig gjort det i alla fall. Anmälan görs för att uppmärksamma den sårbarhet som uppstår i en verksamhet när tekniken inte fungerar, säger hon till Dagens Medicin och tillägger att socialtjänstens verksamhet påverkats ”på ett anmärkningsvärt och allvarligt sätt”.

– Vi blir ju mer och mer teknikberoende, med digitala larm, telefoner etcetera och utvecklingen tuffar inte på, utan den går i raketfart.

I lex Maria-anmälan påtalas det bland annat att personal inom hemtjänsten och på särskilda boenden kan behöva nå sjuksköterskor för att fråga om råd och få medicinsk information om exempelvis läkemedelslistor. Dessutom riskeras samverkan med andra vårdgivare att påverkas negativt.

Någon vårdskada ska, såvitt Gislaveds kommun vet, inte ha orsakats av telefoniproblemen. Men den medicinskt ansvariga sjuksköterskan skriver att telefoniproblemen gör såväl vårdtagare som anhöriga och personal otrygga och oroliga.

Lisa Blohm

lisa.blohm@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev