Ekonomi
Apodos drar tillbaka återkrav
Publicerad: 16 maj 2016, 10:17
Apodos river återkraven till de drygt 14 000 doskunder som krävts på totalt två miljoner kronor efter en fakturamiss.
– Vi har lyssnat på kritiken från kunder och andra och inser att vi borde ta tagit ansvar för det här från början. Det är ett problem som vi själva har skapat och vi ber om ursäkt, säger Freja Annamatz, pressansvarig hos Apodos ägare Apoteket AB, till Dagens Medicin.
Berörda kunder kommer att få information inom de närmaste dagarna.
Som Dagens Medicin skrev i förra veckan, har doskunder under tio månader fakturerats för lite för sina läkemedel efter en miss som uppstod när Apodos bytte it-system för ett år sedan. Ett fel gjorde då att systemet felaktigt drog av momsen på fakturorna.
Apodos ansåg tidigare att kunderna skulle "göra rätt" för sig och skickade ut återkrav på upp till 4 400 kronor per person.
Totalt finns cirka 177 000 dospatienter i Sverige. Av dessa får 79 000 sina läkemedel från Apodos, enligt Apoteket AB.