Ekonomi
Nätläkarna lägger många miljoner på reklam
Publicerad: 27 juli 2020, 11:12
Antalet digital vårdbesök har ökat under pandemin. Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån
Kry spenderade närmare 100 miljoner kronor på marknadsföring under årets första sex månader. Det skriver tidningen Resumé och hänvisar till siffror från Kantar Sifos reklammätning.
Enligt mätningen lade Kry 95,8 miljoner kronor på marknadsföring under årets första halvår, motsvarande en ökning med 220 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Min Doktor spenderade 2,6 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 116 procent. Doktor.se minskade samtidigt sina medieinvesteringar med 60 procent till 16,8 miljoner kronor, enligt Resumé.
– Eftersom coronapandemin lett till en större digital omställning per automatik kan vi lägga mindre tid på att förklara fördelarna med digital vård och hur det funkar, vilket gjort att vår marknadsföring blivit mer effektiv. Det gör också att vi kan lägga mer fokus på att bygga ett känt och starkt varumärke långsiktigt, säger Leo Heijbel, marknadschef på Doktor.se, till tidningen.
Pandemin har gett de privata digitala vårdgivarna vind i seglen. En sammanställning från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, visar att antalet besök hos Kry ökade med 97 procent från februari till mars. I antal räknat handlar det om drygt 110 000 fler besök. Hos Min Doktor och Doktor.se ökade besöken med 31 respektive 34 procent, enligt SKR.