Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Ekonomi

Projekt i Torsås fick bort köerna

Publicerad: 10 mars 2003, 12:49

På distriktsläkarmottagningen i Torsås finns i dag inga köer. Så gott som alla patienter får komma samma dag som de ringer. Tidigare kunde patienter utan akuta besvär få vänta iflera veckor, ibland i månader, på en besökstid.


- Arbetet med att få bort kön har tagit oss ett drygt halvår. Vi har gått igenom varenda rutin in i minsta detalj, berättar allmänläkare Kjell Johansson på distriktsläkarmottagningen.  Mottagningen är belägen i centrala Torsås, en liten ort drygt fyra mil söder om Kalmar. Mottagningen ansvarar för 5600 listade patienter, och här arbetar 13 personer. Fyra av dessa är läkare, vilka delar på mottagningens 3,6 läkartjänster.  Vid en konferens i Jönköping i förra veckan fick mottagningen möjlighet att berätta om sitt arbete för att minska väntetiderna. Konferensen var en avslutning på projektet Bra mottagning 6, ett utvecklingsprojekt som engagerat drygt 35 mottagningar från olika landsting i södra och mellersta Sverige. Bakom konferensen stod utvecklingsenheten Qulturum i Landstinget i Jönköpings län. I samband med konferensen lyftes några arbetsplatser fram som goda exempel, däribland distriktsläkarmottagningen i Torsås.  "Avancerad tillgänglighet" målet  Enligt konceptet för Bra mottagning är ett av målen att uppnå så kallad avancerad tillgänglighet. Detta innebär att man kan erbjuda patienten en tid inom 1-14 dagar i slutenvården och inom 1-3 dagar i primärvården, något som alltså distriktsläkarmottagningen i Torsås klarat med råge.  - Har man alltid tre veckors väntetid kan man lika gärna ha noll dagar. Vad det gäller är att få bort puckeln en gång för alla, och sedan börja om från början. Mottot är "Gör dagens jobb i dag!", konstaterar Kjell Johansson.  I Torsås kom man till rätta med sin kö bland annat genom att inte längre kalla patienter till rutinmässiga årskontroller. Samtliga berörda patienter på väntelistan informerades om denna förändring via brev.  - Vi trodde nog att patienterna skulle bli upprörda, men vi har faktiskt bara fått positiva reaktioner. Det verkar som om patienterna inser att det är logiskt att de själva kontaktar vårdcentralen när det behövs, berättar Kjell Johansson.  Trycket på mottagningen sjönk  Genom att slopa dessa kontroller har man frigjort ett stort antal besökstider. En annan förändring är att man upphört med öppen mottagning för akuta besök. I dag måste man ringa till mottagningen och beställa en tid.  Den tredje förändringen som genomförts är att man bara har en typ av besökstid. Eftersom alla patienter får tid samma dag som de ringer behövs ingen uppdelning i akuta eller "halvakuta" tider, eller i tider för kontrollbesök.  Alla dessa förändringar innebär att läkarna i dag har en nästan blank tidbok när de kommer till arbetet på morgonen. Någon enstaka besökstid kan vara förbokad eftersom inte alla patienter kan komma samma dag som de ringer. Men vill man boka en tid i nästkommande vecka får man återkomma.  - Vi har redan märkt att trycket på mottagningen minskat. Är tillgängligheten god så försvinner behovet att boka en tid för säkerhets skull. Man behöver inte heller överdriva sina symtom för att få en tid, säger Kjell Johansson.

Barbro Falk-Wadman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev