Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Juridik

Rollspel och pantomim lekfulla sätt att lära barn att ta hand om sin astma

Publicerad: 14 April 2004, 09:24

På Centralsjukhuset i Kristianstad spelar allergiteamet teater för lågstadiebarn med astma. Med sketcher och rollspel vill teamet locka barnen att lära sig mer om sjukdomen.


Det är alldeles tyst rummet. De tio barnen följer spänt pantomimen "Finn fem fel" som spelas upp framför dem. Vad gör Maria för tokigheter?  Snabbt hittar barnen felen, och ivriga armar börjar vifta i luften. "Jag kan!" Den korta pantomimen är strax över och barnen börjar genast prata om allt det som Maria gjorde fel.   "Man ska inte röka om man har astma och inte spruta på sig en massa parfym", säger ett av barnen. "Och så ska man inte gosa med katter", säger ett annat.  Så kan det låta när barngruppen går igenom alla de fem fel som sjukgymnast Maria Kristiansson visade under pantomimen. Stämningen brukar vara glad och avspänd, och barnen ivriga att få berätta.  - Vi är absolut inga skådespelare, och det är egentligen inget märkvärdigt. Men det är ett bra sätt att lära barn mer om sin sjukdom, säger allergisjuksköterskan Åsa Persson.  Det är femte året i rad som barnallergiteamet på Centralsjukhuset i Kristianstad använder rollspel, sketcher och pantomimer under sina astmaskolor.  - Anledningen till att vi började med rollspel var att vi kände att vi ville utveckla astmaskolorna, och få barnen mera delaktiga. Det handlar ju om små barn, och det är svårt för dem att ta till sig kunskap om vi bara står och föreläser, förklarar Åsa Persson.  Barnen som deltar i astmaskolorna är mellan sju och tio år gamla, och kommer till sjukhuset tillsammans med sina föräldrar en kväll i veckan, under fem veckor.    Åsa Persson berättar att många barn skäms för sin sjukdom och försöker hålla den hemlig, eftersom de inte vill vara annorlunda. En del vill till exempel inte ta med sig medicinen till skolan.   - På astmaskolan får de träffa andra barn med astma, och upptäcker att de inte är ensamma, säger Åsa Persson.  Allergiteamet består av läkare, två sjuksköterskor, en sjukgymnast och en lekterapeut. Tillsammans, eller var för sig, spelar de upp olika korta scener för barnen. Ibland handlar det om vad som händer under ett läkarbesök. Andra gånger hur man tar sin medicin. Ytterligare något rollspel tar upp hur kroppen ser ut inuti.  - Vi har märkt att många barn inte riktigt vet hur kroppen fungerar, och även en del föräldrar kan ha ganska diffusa begrepp. Detta gäller särskilt invandrarfamiljer, säger Åsa Persson.  Varje lite scen följs av en stunds samtal, där barnen får berätta om sina reaktioner och tankar. Det är barnen som står i fokus, föräldrarna får endast vara tysta åhörare. Föräldrarna får i stället möjlighet att ställa sina frågor när barnen har bad och gympa.  - Vi avslutar varje astmaskola med en halvtimmes idrott. Det är extra viktigt för barn med astma att röra på sig, så att man tränar luftrör och lungor. Men för att våga måste barnen veta vad de ska göra om de får astmabesvär under gympan, förklarar Åsa Persson.  Trygga och välinformerade barn är målet med astmaskolan. Utvärderingar som personalen gjort visar att både barn och föräldrar är nöjda med upplägget.  - Det känns som om vi hittat en bra modell. Och det här är ju något som andra allergiteam lätt kan ta efter. Vi är som sagt inga skådespelare, men det fungerar bra ändå. Det viktiga är att man har en bra stämning i teamet, och att man vågar bjussa på sig själv. Att man är lite barnslig helt enkelt, säger Åsa Persson.

Barbro Falk-Wadman

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev