Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Juridik

Sjukhusclown pratade om bemötande

Publicerad: 28 november 2012, 14:20

RIKSSTÄMMAN Lyssna aktivt, döm inte och ha tålamod. De råden gav psykologen Eva-Maria Strömsholm. Sjukhusclownen Lotta Sjönneby berättade om att bemöta sjuka barn, i ett seminarium om patientbemötande.


Eva-Maria Strömsholm, utvecklingspsykolog och tidigare cancerpatient, höll ett föredrag där hon delade med sig av sina erfarenheter. Hon hade en mängd handfasta råd till läkare.

Hon lyfte särskilt fram aktivt lyssnande och att ha tålamod med patienter.

– Det är viktigt att vården orkar med alla mina frågor och funderingar, sade hon.

Hon tryckte också på vikten av korta väntetider. Som patient är det viktigt att få sina provsvar snabbt.

– Alla patienter jag har talat med har sagt att väntan är värst. Skynda på vårdprocessen och minska väntetiderna vid svåra sjukdomar. Det är psykiskt krävande för patienter att vänta, sade hon.

Hon lyfte också fram att det är viktigt att fråga patienter.

– Patienten är ofta expert på sin egen sjukdom och vet väldigt mycket om den.

I en efterföljande paneldiskussion berättade Lotta Sjönneby, sjukhusclown vid bland annat Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, hur hon jobbar med sjuka barn.

– I teatersammanhang talar man om lågstatus och högstatus. Vi sjukhusclowner jobbar alltid i lågstatus så att barnen höjs. För barnen har alltid låg status på sjukhusen, vi har märkt att det gör dem gott att höja deras status.

Eva-Maria Strömsholm lyfte fram att det är viktigt att tänka på de anhöriga när en person blir sjuk.

– Anhöriga måste känna att de kan påverka vården. Ofta glömmer man bort barnen, ta med dem i vården, sade hon.

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev