Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Patientsäkerhet

Klagomålen på vården ökar igen efter covidsvacka

Publicerad: 3 februari 2022, 15:03

Brist på information och delaktighet och på genomförda undersökningar och bedömningar var det fick VGR-borna att lämna klagomål till patientnämnderna förra året.

Foto: Getty Images

Antalet klagomål till patientnämnderna i Västra Götalandsregionen ökade med 16 procent mellan år 2020 och 2021. Pandemins effekt på förståelsen för misstag i vården börjar avta.


Ämnen i artikeln:

Västra Götalandsregionen

Det visar patientnämndernas årsredovisning i Västra Götalandsregionen för år 2021, presenterad i dag, torsdag. 

Det totala antalet klagomål förra året var 4 939. Det är fortfarande 5 procent färre än år 2019. Den stora minskningen år 2020 förklaras av pandemin. Årsredovisningen skriver om ”befolkningens stora förståelse för de utmaningarna som har funnits i vården” det året. 

– Det var väntat att klagomålen skulle öka jämfört med 2020 som var ett väldigt speciellt år på grund av pandemin. Nu är vi nästan på samma nivå som innan covid-19. Vi ser att det främst är vården som inte är kopplad till pandemin som patienterna klagar på, säger Elias Ytterbrink (Mp), ordförande västra patientnämnden, i ett pressmeddelande från regionen. 

Läs också: Klagomål till patientnämnder gällde ofta brist på samordning 

En fjärdedel av alla klagomål kom från patienter äldre än 70 år.

De klagomål som generellt ökade mest gällde upplevda brister på information, delaktighet, genomförda undersökningar och bedömningar. Större förståelse visades för längre väntetider och begränsad tillgänglighet, enligt rapporten. Men även där ökade klagomålen – med 30 procent. För väntetider gällde det nästan bara sjukhusvården, för tillgänglighet nästan bara primärvården. 

Under 2021 gjordes en djupdykning i klagomålen som gällde bristande kontinuitet i vården, sammanlagt 160, en rapport som Dagens Medicin tidigare skrivit om.  

– I de fall där patienter är i behov av vård inom olika specialiteter finns det brister, inte minst vad gäller tydlig information till patienterna. En förutsättning för att detta ska förbättras är att vårdgivarna är medvetna om patienternas upplevelser. Vårt arbete med den här rapporten har synliggjort problematiken, säger Ed Kahrs (M), ordförande östra patientnämnden i en kommentar till den rapporten.

Så många klagomål kom in till patientnämnderna i VGR

År 2021 – 4 939 klagomål

År 2020 – 4 258 klagomål

År 2019 – 5 211 klagomål

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här! Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Susanna Pagels

Reporter

susanna.pagels@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Västra Götalandsregionen

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev