Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Patientsäkerhet

Vart tionde patientklagomål var covidrelaterat

Publicerad: 11 Mars 2021, 11:18

Det är första gången patientnämnderna gör en gemensam rapport. ”Vi tyckte att man borde ta tillvara klagomålen i det systematiska patientsäkerhetsarbetet. Det är så viktigt att man lär sig något av det här”, säger Steinunn Ásgeirsdóttir, förvaltningschef för patientnämnden i Region Stockholm.

Foto: Region Stockholm

Vart tionde klagomål till landets patientnämnder var kopplade till pandemin. Det visar nämndernas gemensamma rapport.


Ämnen i artikeln:

Covid-19

Förra året fick landets patientnämnder ta emot 33 633 klagomål, vilket är färre än tidigare år. Av dem kunde 3 377 kopplas till pandemin, det vill säga tio procent. 

Antalet förvånar Steinunn Ásgeirsdóttir, förvaltningschef för patientnämnden i Region Stockholm och ledamot i styrgruppen för landets patientnämnder.

– Jag trodde nog att vi skulle få fler. Men det kan vara så att klagomålen kommer efteråt. Men det kan också vara så att vårdgivarna har tagit emot en del klagomål själva också.

Steinunn Ásgeirsdóttir tror att en av förklaringarna till att det totalt sett kommit in färre klagomål är att människor inte velat framföra dem under pandemin. 

– Man vet att vården är ansträngd och vill då inte belasta ytterligare. 

Det är första gången patientnämnderna gör en gemensam rapport. 

– Vi tyckte att man borde ta tillvara klagomålen i det systematiska patientsäkerhetsarbetet. Det är så viktigt att man lär sig något av det här, säger Steinunn Ásgeirsdóttir.

Under förra året gällde ovanligt många klagomål den somatiska specialistvården. En stor del av de patienter som anmält klagomål var 70 år och äldre. 

Även klagomål inom den psykiatriska specialistvården förekommer. I dessa handlar en stor del om att patienterna fått träffa nya personer hela tiden, eller inte kunnat genomföra fysiska besök, något som varit en förutsättning för dem. 

– Jag tror att det är specifikt pandemirelaterat. För oftast gör man fysiska besök och det är en skillnad nu på grund av smittrisken, säger Steinunn Ásgeirsdóttir.

I rapporten finns också förbättringsförslag till vårdgivarna. Det handlar bland annat om särskilda öppettider för riskgrupper, möjligheten att låna hem medicinsk utrustning och  att skanna id-handlingar för att slippa använda pekskärmar.

Patientnämnderna tar emot klagomål från alla vårdgivare som har avtal med regionerna oavsett om det handlar fysisk vård eller digital vård. Det finns inte heller någon preskriptionstid för de ärenden som nämnderna kan behandla.

Linda Berglund

Reporter

linda.berglund@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Covid-19

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev