Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Personnytt

Årets studenthandledare: ”Alltid gillat att lära andra”

Publicerad: 17 november 2022, 12:31

Årets studenthandledare, ambulanssjuksköterskan Helena Ousbäck har tagit lärdom från erfarenheter av både bra och dåliga handledare.

Foto: Skaraborgs sjukhus

En bra handledare ser till att både arbetsplatsen och studenten är väl förberedda, på så sätt känner sig studenten mer välkommen. Det menar ambulanssjuksköterskan Helena Ousbäck, som utsetts till Årets studenthandledare av Vårdförbundet.

Ämnen i artikeln:

AmbulanssjukvårdSkaraborgs sjukhusVårdförbundetToppnyheter

JS


– Jag har alltid gillat rollen att lära andra och dela med mig av kunskaper och erfarenheter, men det blev lite att jag halkade in på den här positionen, säger hon till Dagens Medicin.

Det har gått 18 år sedan Helena Ousbäck själv blev klar sjuksköterska och elva år sedan hon började arbeta som ambulanssjuksköterska vid Skaraborgs sjukhus. Men vägen till att börja handleda var inte självklar. För drygt två år sedan fick hon ta över handledaransvaret när en kollega tog tjänstledigt, sedan dess har hon blivit kvar.

Utmärkelsen Årets studenthandledare talar för att Helena Ousbäck tar uppgiften på större allvar än något hon fått framför sig av en slump. Enligt juryns motivering har hon bland annat: ”fått studenterna att känna sig sedda, viktiga och trygga” och ”lärt dem vikten av att ta hand om sig själv – både under och efter svåra stunder på jobbet.” 

Läs också: Vårdfack hotar med skyddsstopp – kräver säker arbetsmiljö för ambulanspersonal 

Helena Ousbäck säger att hon är stolt och hedrad över utmärkelsen, och berättar att hon bland annat tar inspiration från sin egen studietid med erfarenheter av både bra och dåliga handledare. 

– De sämre är de man känner att de inte vill att man ska vara där. De som kanske inte har koll på att man ska komma, de som känner att allt är pust och stön och inte har tålamod för att moment kan ta längre tid när man är ny, säger hon.

Ett bra handledarskap är i stället det omvända, och bör inledas med att redan från start visa studenten att denne är väntad, välkommen och tas på allvar, säger Helena Ousbäck. Det handlar bland annat om att redan innan praktiken ge studenten förutsättningar att komma väl förberedd, som med ett välkomstbrev med information och en uppmaning att ta med sig träningskläder, tofflor och matlåda. Men välkomnande handlar också om att förbereda hela arbetsgruppen om att praktikanten kommer.

– Jag tror det kan lugna många gånger. Många som kommer till oss är lite nervösa, har föreställningar om hur det kan vara på ambulansen och vad som kan hända. Men vi försöker med information och kommunikation bidrar till att oron försvinner, säger hon och fortsätter:

– Det handlar om att få studenten att känna sig som en del i gruppen och att vara lyhörd inför både förväntningar, önskemål och farhågor.

Priset delas ut under vårdgalan på Oscarsteatern i Stockholm den 18 november. Men Helena Ousbäck är noggrann med att understryka att hon inte är ett ensamt kugghjul bakom de goda omdömen ambulansen får från tidigare studenter.

– Jag vill absolut inte ta åt mig äran för hela det här. Jag hade inte klarat av uppdraget ensam och gör inte handledaruppdraget ensam. Jag har ett fint gäng med underbara kolleger som också är med och som är lika stor anledning till våra fina omdömen, säger hon. 

Läs också: Så många sjuksköterskor som slutat återvände

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

 

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev