Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Personnytt

Hälsingland jagar läkare på dass

Publicerad: 22 november 2006, 15:23

När allmänläkare ska rekryteras har nöden ingen lag. I Hälsingland gäller det bokstavligt. Här söktes i somras läkare genom en spektakulär bajamaja-kampanj.


– Vi ville väcka uppmärksamhet, förklarar Cecilia Falkeborn, informatör vid primärvården i Hälsingland och en av de ansvariga för sommarens minst sagt udda rekryteringsgrepp.

Det var under O-ringen, den årliga svenska femdagarsorienteringen, som bajamajorna i år blev mer än bara ett ställe att lätta på löparmagen. Med ändamålsenlig toalektyr hoppades arrangörerna i Hälsingland locka frisksportande allmänläkare till primärvården. "Hård
i magen? Lös i magen? Skitsamma! Vi söker läkare", var den pikanta slogan som rekryterarna tapetserat på insidan av drygt 400 uppställda bajamajor.

Cecilia Falkeborn skrattar fortfarande lite när hon berättar om kampanjen.

– Orsaken till att vi valde att kampanja under O-ringen var att vi visste att många läkare orienterar. Det hade både orienteringsförbundet och de läkare som brukar jobba i tävlingens sjukvårdstält tipsat om, berättar hon.

Enligt Cecilia Falkeborn blev affischerna en riktig hit. Montern som landstinget ställt upp var välbesökt av muntra läkare som nyligen lättat på trycket. I montern bjöds de sedan på mer information om hur det är att leva och bo i Hälsingland.

– Än så länge är det för tidigt att utvärdera långtidseffekten av kampanjen. Den har ju inte ersatt vanlig rekrytering utan vi hoppas mer att den ska ha väckt en tanke hos läkare. Vi har ungefär tio vakanta läkartjänster i primärvården, säger Cecilia Falkeborn.

Skåne lockar med golf och jakt

Också i Skåne har rekryterarna tagit till extraordinära metoder för att hitta läkare till de nordöstra delarna där primärvården har många vakanta tjänster. Men här handlar det inte om bajshumor. I Skåne satsar man på det goda livet. Via annonser i livsstilsmagasin om golf, jakt och heminredning samt en massiv vykortskampanj riktad till 1 500 specialister i allmänmedicin har regionen under sommaren försökt nå läkare på jakt efter tillvarons guldkant.

Kampanjen är ett komplement till traditionellt rekryteringsarbete, berättar Marie Ljung, informationschef för primärvården Skåne nordost.

– Med vykorten har vi siktat på några specifika grupper som är mer flyttbenägna än andra. För det första allmänläkare mellan 35 och 45 år med barn som ännu inte börjat skolan. För det andra läkare över 50 år där barnen flyttat ut och för det tredje nyligen pensionerade läkare som kan tänka sig att jobba något år till, säger hon.

Vykorten som skickats ut har formen av en skånekarta med lockande information om allt från golfbanor till fakta om det jämförelsevis billiga boendet – en gård i nordöstra Skåne tingar ungefär samma pris som en större lägenhet i en Stockholmsförort. På baksidan av varje vykort berättar en allmänläkare om varför de valt just nordöstra Skåne. Samma vykort är också avbildade i livsstilsmagasinens platsannonser.

Utskicken har följt upp med särskild telefonbearbetning. Anställda på vårdcentraler i nordöstra Skåne har ringt upp allmänläkare och pratat sig varma om just sin region. Också läkarnas livspartner har strukits medhårs. Genom så kallad tandemrekrytering hjälper Region Skåne allmänläkarnas make, maka eller sambo till en jobbintervju
i det område läkaren har erbjudits tjänst.

Vykort för en halv miljon kronor

Sammanlagt har regionen lagt en halv miljon kronor bara på vykortskampanjen. Det har dock varit väl investerade pengar, tycker Marie Ljung.

– Annonser i stora dagstidningar kostar jämförelsevis 200 000 kronor och de har hittills knappt gett några resultat. Under 2006 har vi rekryterat sju nya allmänläkare, en del direkt relaterade till vykortskampanjen. Därtill har vi fått en lista på cirka 15 personer som kan tänka sig att flytta hit inom de närmsta åren. Det är fler än vad vi hade räknat med. Nu återstår utmaningen att få dem att stanna, säger hon.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev