Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Politik

Avgift skippas för vissa hjälpmedel i sommar

Publicerad: 23 Juli 2018, 07:47

Snart ska leveranserna av blodsockermätare och andra förbrukningshjälpmedel fungera igen, enligt SLL.

Foto: Michael Erichsen/Bildbyrån

På grund av alla problem med leveranser av förbrukningshjälpmedel i Stockholm slipper patienterna betala avgift för juni och juli.


Ämnen i artikeln:

Stockholms läns landsting

Beslutet att efterskänka patientavgifterna fattades av Anna Ingmanson, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör i Stockholms läns landsting i slutet av förra veckan. Som förbrukningshjälpmedel räknas bland annat diabetesprodukter, sårvårdsmaterial, katetrar och sondnäring i hemmet.

– De försenade leveranserna har orsakat mycket ängslan och merkostnader för patienterna som i vissa fall fått resa långt för att hämta sina paket, sitta i telefonköer eller lägga ut pengar för nödvändiga hjälpmedel. Det är inte rimligt att de också ska betala patientavgift, säger Anna Ingmanson till Dagens Medicin.

Därför går inga fakturor ut för juni och juli, enligt Anna Ingmanson. Det kostar landstinget cirka 6 miljoner kronor.

Kaoset bland leveranserna uppstod när landstinget själv tog över ansvaret för leveranserna från företaget Onemed i juni, som Dagens Medicin tidigare berättat.

Men nu ska det snart ha blivit ordning på logistiken, enligt Anna Ingmanson.

– Vi börjar successivt komma upp på banan och har snart kommit i kapp, säger hon.

Landstinget sa upp avtalet med företaget Onemed sedan kostnaderna för hjälpmedel fullständigt skenat i väg. Avtalet har gått under namnet ”strumpavtalet” sedan det upptäcktes att ett par stödstrumpor kunnat kosta landstinget 6 000 kronor.

Nu är landstinget tillbaka i samma situation som innan avtal om förbrukningshjälpmedel slöts med Onemed år 2010 – hjälpmedlen ska upphandlas ett och ett direkt från leverantörerna. På grund av lagen om offentlig upphandling, LOU, gjorde det att landstinget ofta satt fast i avtal med gamla produkter, trots att nya, modernare kommit ut på marknaden.

– Det här att upphandla är en konst i sig. Vi måste kunna göra upphandlingar för funktion och sluta avtal som medger produktutveckling. Det gör man ju för vanliga hjälpmedel så det kan vi göra även för förbrukningshjälpmedel, säger Anna Ingmanson.

Relaterat material

Livsviktiga hjälpmedel når inte fram

SUSANNA PAGELS

Ämnen i artikeln:

Stockholms läns landsting

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev