Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Politik

Kritik mot otydligt klagomålsförslag

Publicerad: 14 februari 2017, 12:34

Regeringens förslag om ett nytt klagomålssystem för vården är för otydligt. Det konstaterar lagrådet i sitt yttrande.


Ämnen i artikeln:

Ivo

Regeringens förslag till nytt klagomålssystem för vården innebär bland annat att patientnämnderna och vårdgivarna ska få en större roll. Det är i första hand vårdgivarna som ska ta emot klagomål från patienter och närstående och patientnämnderna ska stödja patienter och närstående i kontakten med vårdgivarna. Genom förslaget ska Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, avlastas och bara ansvara för de mest allvarliga klagomålen.

Men regeringens lagförslag får kritik på flera punkter av lagrådet. I sitt yttrande skriver lagrådet att förslaget behöver förtydligas på flera punkter. Bland annat anser lagrådet att patientnämndernas roll behöver bli tydligare. Lagrådet efterlyser definitioner som klargör vilka uppgifter patientnämnderna är skyldiga att hjälpa patienterna med och vad som faller utanför nämndernas uppdrag. Lagrådet vill också att det i lagförslaget ska framgå hur kommuner och landsting ska organisera patientnämndernas arbete så att det blir självständigt.

Även när det gäller rollen för Ivo tycker lagrådet att det finns otydligheter. Lagrådet skriver bland annat att det är oklart vad som avses med att Ivo ska ha skyldighet att utreda klagomål som handlar om ”händelser som påverkat eller hotat patientens självbestämmande, integritet eller rättsliga ställning”. Lagrådet vill också att regeringen ska förtydliga i vilka fall Ivo ska utreda ärenden som är äldre än två år.

Relaterat material

Nytt klagomålssystem föreslås

Ivo välkomnar nytt klagomålssystem

SAMUEL ÅSGÅRD

Ämnen i artikeln:

Ivo

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev