Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Vårdutveckling

Hon fick snurr på teamarbetet – prisas för sitt ledarskap

Publicerad: 10 december 2021, 14:00

Carina Carlsson (till vänster), chef för smärtenheten på Södertälje sjukhus, vill fortsätta att träffa patienter och jobbar kliniskt nästan lika mycket som hon är chef. Marie Johansson är smärtsjuksköterska och Åsa Linbro fysioterapeut.

Foto: Erik Simander/Bildbyrån

Hon vände nedläggningshotet som svävade över smärtmottagningen till ett prisregn över en väl fungerande verksamhet. Nu har Carina Carlsson utsetts till Årets ledare i omvårdnad 2021.


Ämnen i artikeln:

Södertälje sjukhusToppnyheter LedarskapSmärtaLäkemedelSvensk sjuksköterskeföreningKarriärsöndag

Carina Carlsson är enhetschef på smärtmottagningen vid Södertälje sjukhus och specialistsjuksköterska i onkologi. Hon kom dit som chef 2012 med ledningens mandat att göra vad hon kunde för att få liv i den tynande verksamheten. Bland det första hon gjorde var att stoppa dubbeldokumentation.

Sedan några år tillbaka strömmar remisserna in. Ju fler patienter desto fler har kunnat anställas. På ett par år växte personalstyrkan från tre till tolv. 

– Jag vet ingen annanstans där man jobbar som vi. Vi har gott rykte i omvärlden och jag har ledningen med mig, säger Carina Carlsson, väl medveten om att beslutet att bedriva smärtvård på akutsjukhus kan förändras. 

Läs mer: ”Att bli mellanchef är inte att bli nickedocka” 

Det tvärprofessionella teamet är viktigt för smärtmottagningen. Rollerna har renodlats och alla bidrar. Var och en träffar patienten för bedömning, sedan diskuterar smärtteamet upplägget. I samråd med patienten görs en individuell behandlingsplan. Det kan vara en kort eller en flera månader lång behandling som utgår från läkemedel och icke farmakologiska metoder som Tens, fysioterapi, bassängträning, medicinsk yoga och KBT. Flexibilitet verkar vara en av mottagningens paradgrenar. Det underlättas av hur mottagningen är organiserad.

– Jag har varit tydlig med att när man ska jobba i team med smärtpatienterna ska man vara anställd på smärtenheten och med mig som närmaste chef, oavsett om man är läkare, fysioterapeut eller administratör, och det har jag fått godkänt för, säger Carina Carlsson. 

Smärtmottagningen har ett omfattande uppdrag. Personalen bedömer och behandlar både långvarig, kronisk smärta hos remitterade patienter och akut smärta hos inneliggande patienter. Den utbildar också personal och patienter på sjukhuset och vårdpersonal i primärvården.  

– Det är viktigt att primärvården upptäcker patienter med smärta innan de blir långtidssjukskrivna och börjar bollas runt i vården. När vi är ute talar vi mycket om att skicka remiss till smärtenheten för färdigutredda patienter när den risken finns. 

Patienter med långvarig och oförklarlig smärta far väldigt illa i vården och blir ofta misstrodda, säger Carina Carlsson. De kan ha stått på opioider i många år men så vill primärvården inte skriva ut det längre och sätter ut läkemedlen för snabbt och utan att patienten känner sig delaktig.

– Det har hänt något i vården, läkarna säger att de ”inte får” förskriva vissa läkemedel, trots att det inte finns något sådant förbud. Vi får allt oftare remisser med den frågeställningen. Då kan vi hjälpa till att bedöma om patienten har en stabil och välfungerande opioidbehandling eller stödja patienten med nedtrappning om det är lämpligare.

När Carina Carlsson på Sjuksköterskedagarna nästa år får ta emot stipendiet från Svensk sjuksköterskeförening som Årets ledare i omvårdnad 2021, är det inte första gången smärtmottagningen hedras. År 2017 fick mottagningen Gyllene äpplets andra pris för arbetet med en tydligare vårdprocess av Region Stockholm. Dessförinnan har även enskilda medarbetare prisats lokalt.

Läs mer: Medicinpriset till upptäckten av receptorer 

Fem faktorer för framgång

Kommunikation – alla professioner skriver i samma dokument, teamet har gemensam agenda.

Tydliga roller i teamet.

Extern handledning för personalgruppen.

 Personcentrering – man har patienten med sig i behandlingen.

 Patienter görs införstådda med hur lång behandlingen blir och att de sedan skickas åter till primärvården.  


Källa: Carina Carlsson

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Susanna Pagels

Reporter

susanna.pagels@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev