Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Vårdutveckling

Rekordmånga klagomål från patienter i Stockholm

Publicerad: 22 februari 2022, 11:37

Patientnämnden har aldrig fått in så många klagomål som under 2021.

Foto: Getty Images

Patientnämnden i Region Stockholm fick in drygt 8 000 ärenden under 2021. Det är fler än någonsin.


Ämnen i artikeln:

Region StockholmCovidvaccinToppnyheter

I patientnämndens summering av fjolårets klagomål framgår att trenden har vänt, efter en minskning 2020. Under fjolåret kom det in 8 010 ärenden. Knappt hälften rör vård och behandling. Därefter kommer klagomål kring kommunikation mellan vårdgivare och patient.

Klagomålen relaterade till primärvården fortsätter att öka. I fjol kom 2 664 ärenden in till nämnden, vilket är en ökning med 15 procent. 

Läs också: Uppföljning: Vården följer fortfarande inte patientlagen 

Nämnden konstaterar också att covid-19 påverkar. 1 255 ärenden är relaterade till covid-19.

”Klagomålen har i stort sett följt den allmänna smittkurvan, när det varit hög smittspridning och beläggning på sjukhusen, har vi också fått in fler klagomål”, står det i rapporten. 

Hälften av de covidrelaterade ärendena rörde vaccination. 

Kommentarer

Arbetar du i sjukvården och vill kommentera texten utifrån din yrkesroll?

Klicka här!  

Kommentarer publiceras efter granskning.

 

Linda Berglund

Reporter

linda.berglund@dagensmedicin.se

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev